Myötätunto lisää hyvinvointia

Kati aloitteli viimeviikolla kirjoittamisen myötätunnosta ilmiönä ja itsemyötätunnosta. Jatkan nyt itse hieman pohdintaa saman teeman ympäriltä. 

Monesti arjen tiimellyksessä muistaa kyllä olla päivittäin ystävällinen muita kohtaan, mutta itsensä saattaa siinä sivussa unohtaa. Olisi tärkeää myös muistaa itseään kohtaan ystävällisyys ja myötätunnon antaminen, tämä tulisi lisäämään omaa hyvinvointiakin. Myötätunto itseään kohtaan luo pohjan myötätunnolle muita ihmisiä kohtaan.

Ystävällisyyttä ja myötätuntoa voi lisätä elämäänsä, kun oppii pysähtymään ja kuuntelemaan itseään. On sallittua antaa kaikille tuntemuksille ja tunteille tilaa sekä vielä opetella hyväksymään ne. Myötätuntoista asennetta voi jokainen meistä harjoitella. Esimerkiksi Oivamielellä on hyviä itsekseen tehtäviä harjoituksia, jotka auttavat tunnistamaan itselleen tärkeitä asioita ja käsittelemään ikäviäkin ajatuksia sekä tunteita.

Pidä huolta itsestäsi

Itse pyrin olemaan lempeä itseäni kohtaan ja hyväksyä itseni juuri sellaisena kuin olen, toisinaan se on vaikeampaa, mutta pääsääntöisesti mielestäni onnistun siinä melko hyvin. Pyrin suhtautumaan elämään aina valoisasti, vaikka haasteita olisikin vastassa. Asenteeni avulla vaalin samalla myös omaa mielen hyvinvointia ja lasken stressikertoimiani.

Kaikkien elämässä tulee joskus vastaan vaikeita hetkiä ja haasteita, tällöin monesti myös itsekritiikki lisääntyy. Helposti ruvetaan soimaamaan itseään ja pohdinta alkaa, että mitä olisi voinut tehdä paremmin ja mitä teimme väärin. Olisi tärkeää tässä kohtaa oppia antamaan itselleen lohdutusta ja ymmärrystä sekä hyväksyä itsensä juuri sellaisena kuin on. Sanotaan, että lempeys itseään kohtaan voi jopa auttaa ehkäisemään sairauksia ja näin ollen tukea myös immuunijärjestelmän toimintaa. (Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, tästä aiheesta kirjoitinkin jo aiemmin tammikuussa hyvinvointiteemaosiossa. )

Anteeksiantoa tarvitaan myös itseään kohtaan

Pidämme itsestämme hyvin huolta, kun vapautamme mielestämme kielteiset ajatukset. On hyvä muistaa, että asioilla on aina kaksi puolta. Negatiivisenkin asian ja näkökulman voi nähdä siltä toiselta puolelta positiivisena ja valoisampana. Kielteisistä ajatuksista irti päästäminen tarkoittaa samalla tunteiden tasolla anteeksi antamista ja armollisuutta itseään kohtaan. Anteeksiantoa tarvitaan myös itseään kohtaan, jos on vaikeuksia antaa itselleen anteeksi, niin se voi tuoda haasteita myös siinä kuinka helpolta tuntuu antaa anteeksi muille.

Anteeksi antaminen helpottaa omaa olotilaa, vapauttaa kehon jännityksiä ja omia voimavaroja. Vilpitön anteeksianto tekee myös lisää tilaa myönteisille tunteille ja päästää samalla irti katkeruuden sekä vihan kierteestä. On olemassa lukuisia tutkimuksia siitä, kuinka myötätuntoa ja anteeksiantoa harjoitelleet kärsivät vähemmän stressistä, ahdistuksesta ja masennuksesta.

Mitä on itsemyötätunto?

On tärkeä taito tulla toimeen itsensä kanssa, suhtautua itseensä lempeämmin ja ystävällisemmin. Itsemyötätuntoa tarvitaan etenkin silloin, kun niitä vastoinkäymisiä tulee vastaan. Yhdysvaltalaisten itsemyötätunnon asiantuntijoiden, Kristin Neffin ja Chirtopher Germerin mukaan, itsemyötätuntotaidot auttavat meitä muun muassa katkaisemaan stressin kierteen ja vähentämään epäonnistumisen pelkoa sekä kehohäpeää. Kiteytetysti itsemyötätunto tarkoittaa siis hyväntahtoista ystävällisyyttä itseämme kohtaan.

Muista kehua itseäsi

Näin naistenpäivän kunniaksi meistä jokainen voisi katsoa peiliin ja kehua itseämme muutamalla positiivisella sanalla. Mitkä ovat tänään sinun positiiviset sanasi itsellesi?

Sama teema jatkuu vielä ensiviikolla. Palataan silloin jälleen aiheen pariin. 🙂

Hyvää naistenpäivää toivotellen, Sini

1 thought on “Myötätunto lisää hyvinvointia”

  1. Pingback: Myötätunto - KaSi hyvinvointipalvelut

Comments are closed.